Glimt fra kirkens historie.

Tilbageblik på nogle af de specielle arrangementer og oplevelser, der har været i Holte Kirke. Klik på billederne for at forstørre dem. Du kan i øvrigt se flere billeder og opdateringer på vores facebookside ved at klikke her.

Kirken bliver indviet i 1944

Holte Kirke blev indviet ved en festgudstjeneste den 12 marts 1944.

Sognegården bliver indviet i 2015

Menighedsrådets formand, Sven P. Larsen klippede den røde silkesnor over. Idéen om en ny sognegård udsprang af behovet for mere plads end den ombyggede præstebolig på Skovlodden kunne byde på. I 1992 skitserede sognepræst Grete Bøje sin idé om en tilbygning til kirken på et personalemøde. Det er i store træk det udkast - nedfældet på en serviet - der med arkitektfirmaet Fogh & Føllner´s kyndighed førte til, at den ny sognegård i april 2015 kunne indvies og tages i brug.

Menighedsrådsvalget 2020

Menighedsrådsvalget 2020 blev afholdt efter den ny valgform, som Folkeketinget vedtog i 2018. Den ny valgform var tilpasset den virkelighed, hvor 97 pct. af sognene ved valget i 2016 ikke behøvede at afholde er afstemningsvalg, som man kender det fra kommunalpolitik. Den ny valgform betød, at menighedsrådet som udgangspunkt bliver valgt på valgforsamlingen.

Menighedsrådsvalget blev afviklet på den ordinære valgforsamling den 15. september 2020 i sognegården. Resultatet var en tilgang af 5 nye medlemmer og et farvel til 3, der efter eget ønske havde valgt at trække sig. På landsplan blev der valgt 12.113 menighedsrådsmedlemmer på valgforsamlingerne i landets kirker.

Nyt tag på kirken

Det gamle tag var efterhånden forvitret og umuligt at lappe på. I 2020 blev hele taget udskiftet.

Coronanedlukning 2020 og 2021

Restriktioner kom til at præge alle danskeres hverdag i 2020 og 2021. Kirkelige handlinger blev afviklet i henhold til de krav som myndighederne stillede op.

Gudstjenester måtte gennemføres i forkortet udgave, konfirmationsundervisning aflyst og børnekoret kunne ikke øve.

Konfirmationerne blev streamet, så de, der ikke kunne deltage, kunne følge med på PC-skærmen hjemme.

Juleaften 2021 blev julegudstjenesten flyttet ud af kirken, ud på kirkens græsplæne, hvor der i henhold til restriktionerne kunne forsamles op til 500 kirkegængere.

Børnekoret, minikonfirmander, konfirmander, fastelavnsarrangement, sangcaféer, læse- og studiekredse, spaghettigudstjenester og foredrag blev aflyst. Mod slutningen af 2021 var forholdene normaliseret. Kirken kunne igen åbne op for aktiviteter.

Et nymalet kirkerum

Det havde længe været på ønskelisten at få kirkens vægge malet. I januar 2022 gik malerne i gang med at male kirkens vægge kridhvide.

Arbejdet stod på i 7 uger. Under arbejdet blev Store Sal i sognegården taget i brug som kirkesal. Søndag den 27. februar kunne der igen afvikles gudstjeneste i kirken.

Grete Bøje takker af og Marianne Telling træder til

I oktober 2021 valgte sognepræst og provst Grete Bøje at gå på pension efter 28 år på posten som sognepræst i Holte Kirke.

Den 1. januar overtog Marianne Telling stillingerne, som provst for Rudersdals Provsti og som sognepræst i Holte Kirke. Ved en festgudstjeneste den 27. marts 2022 kunne biskop for Helsingør Stift, Peter Birch formelt indsætte Marianne Telling i stillingerne.